Pagina's

Dworp

Van 10 tot 13 januari gingen we op muzostage naar Dworp. Hier vindt U een kort verslag van onze dagen daar terug.

Dinsdag
We verzamelen naast de hogeschool, wachtend op de bus. De helft van de studenten nog half slapend, de andere helft ontzettend actief (uiteraard zat ik bij het actieve gedeelte!). De bussen zijn er, inladen en instappen geblazen! De busrit ging vlot met slechts heel even een vertraging. Ook het uitladen was geen enkel probleem. Iedereen wist nog waar de bagage naar toe kon en eens deze wegstond, konden we verzamelen in de danszaal voor enkele praktische afspraken. De temperatuur daar was even een tegenvaller, maar de warme sfeer maakte alles snel goed.

Onze stage werd zeer goed ingezet met een toneel van theatergezelschap Tieret. Het toneel kon me boeien van begin tot einde en was perfect afgesteld om voor kinderen te dienen. Dit geeft dan ook mijn niveau aan want ik heb me uitermate goed geamuseerd. Het gevaar van op de eerste rij te gaan zitten werd nog eens aangetoond toen mijn buurvrouw een kikker mocht (of eerder moest) kussen. Jammer genoeg bleef de kikker een kikker en werd hij geen prins (of gelukkig want anders nam die Tine misschien mee en waren we een klasgenoot kwijt geweest).






Na een lekker middagmaal, was het tijd voor een workshop met en over handpoppen. Deze werd zeer goed gegeven, ondanks het feit dat er blijkbaar iets fout gelopen was op vlak van communicatie, maar daar kunnen we niet verder op ingaan. Hoewel de workshop onze vorige workshop van begin dit jaar overlapte, vond ik hem zeer nuttig. Zeker omdat we deze nog konden gebruiken de dagen erna voor onze eigen workshops en toonmomenten!

Om de dag af te sluiten was er weer een toneelvoorstelling. Hierin werd mime, theater, muziek, beeld, ... naar voor gebracht. Dit kwam voor mij echter helemaal niet zo goed over. Het leek een hele hoop technieken op elkaar gegooid en een beetje aan elkaar proberen kleven. Sommige dingen waren leuk om naar te kijken, maar een echte voorstelling, vond ik het niet. Zeker niet in vergelijking met de voorstelling die ochtend. Al bij al was het wel een zeer leerrijke dag. Hierdoor was hij ook vrij vermoeiend, waardoor ik die nacht zeer goed geslapen heb!







Woensdag
Op woensdag mochten we zelf aan de slag. We kregen tijd om een workshop voor te bereiden om de dag erna met kinderen van de school in de buurt uit te voeren. We kregen eerst de uitleg en ons 10-uurtje. Zo werden we zonder het te weten al ingedeeld in drie grote groepen: de marsen, de twixen en de milky ways. In deze grote groepen mochten we onszelf in kleinere groepen verdelen. Bij onze groep (de marsen) werd dit gedaan aan de hand van interesse in workshop die je wou geven aan de leerlingen. Eens dit gebeurd was, konden we met onze kleine groepje aan de slag. Tegen de middag was onze workshop al helemaal uitgeschreven. Het enige wat we nog moesten doen was na de middag onze creativiteit gebruiken om wat attributen te creëren. Dit ging ook zeer vlot met ze'n allen.












Omdat alles zo vlot ging besloten de docenten om na de middag een spel te spelen met ons. Hiervoor deden we snel onze goede stapschoenen en een dikke jas aan. Na verdeling in kleine groepjes gingen we elk op weg om een monster te worden. Ook de ingrediënten namen we na elke opdracht met veel plezier mee. Deze houden was echter een vrij onmogelijke opdracht met de "pakkers" die om elke hoek verscholen konden zitten en ook zaten. Toch bereikten we uiteindelijk het einde van het spel, waar we een heus monster geworden waren en vele ingrediënten verzameld hadden om een gerecht te maken. Dit deden we dan in het donker, wat misschien maar best was dat we onze eigen creatie niet onmiddellijk zagen.

De dag werd nu gesloten met een quiz. Met het programma "Smart Notebook" werden we snel en willekeurig in groepjes onderverdeeld. Al strijden tegen elkaar kregen we quizrondes over elk muzisch domein. We gingen er helemaal voor en vervloekten onszelf vaak bij het horen van de antwoorden als bleek dat we een juiste antwoord geschrapt hadden en een fout geschreven. We zijn er toch in geslaagd om op een (gedeelde) tweede plaats te eindigen! Gejost ging er voor en was niet gejost!

Donderdag
Daar zaten we dan, vol zenuwen te wachten op de leerlingen van de school waar we een workshop aan zouden geven. Nog snel alles eens nakijken om dan de leerlingen te verwelkomen. Groep 1 kwam moeilijk op gang, maar ja, het was dan ook nog vroeg. De tweede en derde groep gingen steeds beter! Iedereen werkte goed mee en was enthousiast over de handpopjes. Het verschil tussen goed en fout spelen met deze poppen inzien vonden de leerlingen moeilijk. Maar eens het uitgelegd was, hadden ze dit onmiddellijk beet!





Een snelle middagpauze die in goede banen geleid werd door enkele studenten leidde ons naar de namiddag waarin we met ons groepje een optreden in elkaar boksten. Een toonmoment volgde hierop zodat de hele groep marsen kon zien wat we met de groepjes gemaakt hadden. Elk moment werd geëvalueerd. Het was zeer fijn om te horen dat de leerlingen elkaar evalueerden op wat ze in de workshops geleerd hadden. Hieruit bleek dat deze zeker effect hadden!




Na het uitwuiven van de leerlingen volgde het opruimen. Hierna kregen we een workshop die de docenten ons aanboden. Als eerste had ik de workshop beeld. Hier kregen we leuke tekenopdrachten, frotopdrachten, ... . Het enige jammere voor mij was dat mevrouw Yvens dit vorig jaar al eens als extra les gegeven had, zodat ik alles al eens gezien had toen. Toch was het fijn om het nog eens te doen.

Deze dag werd beëindigd door het avondmaal en dan ons klaarmaken om naar de awarduitreiking te gaan. Hier werden voor elk muzisch vak filmpjes getoond. Jammer genoeg begon dit heel erg langdradig te worden. Het was wel fijn dat er studenten bij betrokken werden en zeker dat de docenten elkaar konden plagen! Een voorbeeld van muzisch taalgebruik kregen we daarna toen de docenten samen met ons het lied zongen dat ze voor mevrouw Yvens bewerkt hadden. Zij werd hier nog eens in de bloemetjes gezet omdat het haar laatste uitstap met de hogeschool was naar Dworp. Ze kreeg dan ook letterlijk van verschillende docenten bloemen in haar handen gestoken. Daarna volgde een verrassingsact voor haar, die gebracht werd door het volle team jongens die nog in deze opleiding zitten (dit zijn er nog welgeteld 8!). Zij hadden in Dworp een dansje in elkaar gestoken en brachten dit voor 14 docenten en een heel leger vrouwelijke studenten ten tonele. Gelukkig kwam iedereen meedoen bij het lied: "Heb je even voor mij" en waren er bereidwillige mensen die het hele optreden gefilmd hebben! Zo kunnen we ook nu nog nagenieten van dat moment.





De avond werd gesloten door een fuif waar alle studenten (en na even wachten ook de docenten) de dansvloer in beslag namen. Waar was dat feestje? In Dworp was dat feestje!






Vrijdag
Aan alle mooie liedjes komt een einde, zo ook aan onze muzostage. Maar geen nood, er is nog steeds die laatste dag om er nog eens een lap op te geven!

Na het ontbijt werden alle kamers snel leeggemaakt. Er werd ruimte voorzien voor een evaluatie van de vorige dag in de marsgroep (en de andere groepen). Ook hier werd muzisch geëvalueerd. Zo zie je maar dat enkele dagen een groot effect kunnen hebben en dat je alles muzisch probeert te doen! (en uiteindelijk gewoon doet).
Als afsluiter konden we nog een andere workshop volgen. Wegens te weinig interesse voor de workshop muziek sloot ik hier aan. Muziek zetten onder een stomme film blijkt moeilijker dan gedacht, maar ook veel leuker dan voorspeld. Dit is zeker iets om met kinderen in de klas te doen. Zeker omdat zij nog creatiever zijn dan ons!

Nog een laatste maaltijd en dan wachten op de bus... Een busrit die al helemaal vlekkeloos verliep en dan een zeer snel afscheid want iedereen wou toch zo snel mogelijk naar huis om te gaan uitrusten. Op weg naar huis was iedereen nog steeds bezig om alles muzisch te zien en te bekijken. Eenmaal thuis aangekomen wordt je echter terug de harde realiteit in geworpen en verdwijnt dit gevoel een beetje. Toch, hebben deze vier dagen een ontzettend grote invloed gehad (vind ik persoonlijk). Het is jammer dat we niet terug kunnen gaan, maar het was de moeite waard om er te zijn.

Bedankt iedereen, voor deze geweldige dagen!

De jongens!